مردی از شیشه پنجره بزرگ به عنوان درب حیاط استفاده کرد

پنجره دریچه ای در دیوار، در، سقف یا وسیله نقلیه است، شیشه پنجره بزرگ که امکان تبادل نور را فراهم می کند و همچنین ممکن است اجازه عبور صدا و گاهی هوا را بدهد.

پنجره‌های مدرن معمولاً لعاب‌دار یا با مواد شفاف یا شفاف دیگر پوشانده می‌شوند. ارسی و قاب را پنجره نیز می گویند. بسیاری از پنجره‌های شیشه‌ای ممکن است باز شوند تا تهویه هوا فراهم شود یا برای جلوگیری از آب و هوای نامساعد بسته شوند.

ویندوز ممکن است دارای یک چفت یا مکانیزم مشابه برای قفل کردن پنجره یا باز نگه داشتن آن با مقادیر مختلف باشد. علاوه بر این، بسیاری از پنجره‌های امروزی ممکن است دارای یک صفحه یا توری پنجره باشند که اغلب از آلومینیوم یا فایبرگلاس ساخته می‌شود.

پنجره های ابرویی، پنجره های ثابت، پنجره های شش ضلعی، پنجره های ارسی تک آویز و دو جداره، پنجره های ارسی کشویی افقی، پنجره های رومیزی، پنجره های سایبان است.

رومی ها اولین کسانی بودند که از شیشه برای پنجره ها استفاده کردند، فناوری که احتمالاً برای اولین بار در مصر رومی، در اسکندریه قرن بیستم تولید شد.

100 بعد از میلاد پنجره های کاغذی مقرون به صرفه بوده و به طور گسترده در چین، کره و ژاپن باستان استفاده می شد. در انگلستان، شیشه در پنجره‌های خانه‌های معمولی تنها در اوایل قرن هفدهم رایج شد.

در حالی که پنجره‌های ساخته شده از شیشه‌های شاخ حیوانات در اوایل قرن چهاردهم مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در قرن نوزدهم در غرب آمریکا، پنجره های کاغذ روغنی توسط گروه های دوره گرد مورد استفاده قرار گرفت.

پنجره های کف تا سقف به سبک مدرن تنها پس از تکمیل فرآیندهای شیشه سازی صفحه صنعتی به طور کامل امکان پذیر شد.